Rugzaktrektocht door de Rockies en op Vancouver Island

Zomerse rugzaktrektocht in de Rocky Mountains en op Vancouver Island

In de zomer komt alles tot leven! Bloemen hebben hun meest intensieve kleuren, dieren zijn volop bezig met eten en struinen met grote nieuwsgierigheid. In de Rockies is alles groot! We maken eerst een tocht over een zeer weinig begaan deel van de Rockwal-trail. We zijn 5 dagen volledig ‘in de natuur’. Natuurlijk zie je ook dat de gletsjermeren daar allemaal een andere kleur hebben! Weet jij waardoor? Daarna maken we een paar indrukwekkende en voor sommigen “life changing” dagtochten bij Lake O’ Hara. We eindigen de reis met de Nootka Island Trail op Vancouver-island. Dit is een must-do voor elke wandelaar: de Pacific beukt op de  sub-tropische kustlijn met haar enorme bomen en grillige rotsen. Vanuit ons kamp zien we de walvissen en orca’s capriolen maken in de golven terwijl in de verte de hoorn klinkt om de scheepvaart te waarschuwen. Op een houtvuurtje van ‘driftwood’ bakken we een zalm en poffen een aardappel terwijl we de ‘son in de see sien sakken’ 🙂

Het complete programma van deze unieke 3-weekse rugzaktrektocht zijn we zo bijzonder mogelijk aan het maken voor je. Op Vancouver-Island en in de Rockies mogen we, in verband met de bescherming van de gebeiden, maximaal met 10 mensen in een groep lopen en kamperen. Mocht je mee willen dan wijzen wij je er graag op dat er beperkt plaats is. Als je vragen hebt, een optie wilt hebben op een plek in de groep of anderszins contact wilt hebben, staan wij je graag te woord. Neem contact met ons op en we zoeken samen naar een antwoord of aanvulling op je vraag of wens.

Programma

1 | zaterdag 27 juli

Met een directe vlucht vanuit Amsterdam naar Calgary start deze unieke reis in Canada. We komen op tijd aan en hebben daarom nog tijd om de ‘Bear necessaties’ in te slaan en door te rijden naar Banff National park. Rond ‘dinnertime’ zetten we onze tenten op en … 24 uur nadat je thuis bent weggegaan, sta je midden in de overweldigende natuur van de Canadese Rockies!

Overnachting op camping Lake Louise, Banff National Park

2 | zondag 28 juli

De rit naar Moraine Lake beneemt je de adem. Dit meer is niet voor niets een van de meest gefotografeerde plekken in de Rockies. Snel verlaten we het meer en klimmen we omhoog naar de Sentinel pas (2611mt). Vanaf de pas schittert de Valley of the Ten Peaks onder ons. Wat een uitzicht. Glorieus!!  4 uur lopen, 740mt stijgen en dalen.

3 | maandag 29 juli

We hebben onze voorraden en materialen voor de komende 5 dagen ingepakt en na een korte rit bereiken we Painted Pots. De trektocht door Kootenay National Park kan beginnen. Hier is een meertje met een sterk ijzerhoudende bodem die door de inheemse bevolking op waarde werd geschat: het werd als verf gebruikt. We lopen door een heel stil bos omhoog naar onze overnachtingsplek Tumbling Creek (1890mt). Door hoog gras moeten we goed zoeken waar het pad is. Een teken dat hier weinig wordt gewandeld. Onderweg lopen we langs de 25 meter hoge Tumbling Falls. 3 1/2 uur lopen, 500mt stijgen.

Overnachten Tumbling Creek

4 | dinsdag 30 juli

Vol ambitie starten we met een lichte rugzak en klimmen naar de eerst pas van de dag: Tumbling Pass (2210mt). De Rockwall strekt zich voor ons uit. Een rijzige streep vol gletsjers. Het is daar moeilijk afscheid nemen. Snel zijn we weer op de overnachtingsplek waar we de rugzakken inpakken en we ons opmaken voor de volgende pas: de Rockwall Pass. Eerst lopen we over een van de highlights van deze tocht: het Wolverine plateau. Magnifieke bergen boven een weids grasplateau vol wilde bloemen. Je ogen scannen constant alle uithoeken van de hoogweide af om beren of ander wild te spotten. De Rockies op z’n best. En wat doemt daar in onze ooghoek op? Zeker, Helmett Falls. Een parel voor het oog.  7 uur lopen, 750mt stijgen en 950mt dalen.

Overnachten Helmet Falls

5 | woensdag 31 juli

Met onze licht dagrukzakken op klimmen we vandaag noordwaarts. Op de Goodsir Pass (2210mt) is het uitzicht al indrukwekkend. Diep onder ons de gelijknamige rivier. We zoeken nog fraaiere uitzichten door een paar kleine klimmen naar links en rechts te maken. Hier kunnen we de uitmuntende Goodsir Towers het best bekijken. 4 uur lopen, 500 stijgen en dalen.

6 | donderdag 1 augustus

In de snoepjeswinkel waar we ons begeven pakken we nog iets lekkers: Helmet Falls. De watervallen zijn op een half uur van de campsite en vallen ruim 350 meter omlaag. Een van de allerhoogste in Canada. In een woord, overweldigend. Dan zetten we de afdaling in door bossen hoog boven Helmet Creek. Bij het kleine Helmet/Ochre kampeerplekje staan we direkt aan de rivier. Bij een kampvuur mijmeren over de indrukwekkende tocht die achter ons ligt. 4 uur lopen, 50mt stijgen en 400mt dalen.

Overnachten Helmet/Ochre

7 | vrijdag 2 augustus

Rustig maar zeer voldaan lopen we de laatste uren van ons wildernis avontuur omlaag langs de Ochre rivier. Daarbij gaan onze gedachten uit naar lekkere dingen die we kunnen eten en drinken bij onze camping. En natuurlijke een warme douche.  2 1/2 uur lopen, 150mt dalen.

Overnachten op camping Lake Louise, Banff National Park

8 | zaterdag 3 augustus

Bustocht naar Lake O’Hara waar we als eerste onze tenten opzetten op de camping. Hier krijgen we een uitleg over hoe ons te verhouden op deze wilde plek. Maar we voelen urgentie, want er is hier zo veel te doen. In Lake O’ Hara mag je maximaal 3 nachten slapen en dat betekent dat we 4 dagtochten kunnen maken. De paden zijn ontwikkeld door een Italiaan die los mocht gaan om op de mooiste plekken te komen. Normaliter zijn de paden in de Rockies rechttoe rechtaan. Zoniet hier. Hier heb je de Alpine Circuit en The Ledges. Namen die voor zichzelf spreken. En dan hebben we het nog niet gehad over de sublieme setting van het geheel. We starten met een tocht naar Lake Oesa. Wandelend langs naaldbomen staan we snel oog in oog met het Lake O ‘Hara zelf. Wat een setting. Na een eenvoudige klim bereiken we  Lake Oesa. Dit ligt achter in een dal en is een plek waar je nooit weg zou willen. 3 uur lopen, 300 mt stijgen en dalen.

Overnachten op de Lake O’ Hara camping

9 | zondag 4 augustus

Het meer stevige werk staat vandaag op het programma. Na een steile klim bereiken we de Wiwaxy Gap (2530mt). Bij de traverse over de Hubert Ledges is concentratie gevraagd. Dat valt niet mee want je kijkt graag, voor, naast en achter je! We passeren kort weer Lake Oesa wat een sublime pauze plek is. De volgende uitdaging van de Alpine Circuit die we volgen, zijn de Yukness Ledges. De diepte onder ons is gapend, het pad smal en het avontuurlijk gehalte groot. Landschappelijk is het hier zeer indrukwekkend. Door kenners en schrijvers van ‘The opinionated hiking guide’ noemen dit hun favouriete wandeling in de gehele Rockies. Als we voldoende tijd hebben bezoeken we het Opabin Lake voordat we afdalen naar de camping. 6 uur lopen, 950mt stijgen en dalen.

10 | maandag 5 augustus

Er kwamen hier bezoekers die zichzelf omschreven als matig enthousiaste wandelaars. Na een bezoek aan Lake O ‘Hara waren ze bekeerd en toegewijde wandelaars. Er zijn bezoekers die het “life changing” noemen. Laten wij starten met een bezoek aan een rij watervallen boven het meer. Andere highlights van vandaag zijn het Opabin Plateau en de All Souls Alpine Route. Ogen en oren komen we tekort.  Gelouterd wandelen we de camping weer op. 5 1/2 lopen, 850mt stijgen en dalen.

Overnachten op de Lake O’ Hara camping

11 | dinsdag 6 augustus

Vandaag is het zaak alles op een rijtje te zetten! Waar leggen we onze prioriteit? Gaan we voor een afgelegen meer en een fraai uitzicht punt? Dan lopen we naar Lake McArthur en Odaray Grandview. Of zoeken we meer een stille lange boswandeling? Dan bezoeken we het Duchesnay Basin en Cathedral Prospect. Ongeveer 6 uur lopen, 750mt stijgen en dalen. Na de wandeling pakken we ons boeltje op en gaan we met de bus terug naar de camping bij Lake Louise.

Overnachting op camping Lake Louise, Banff National Park

12 | woensdag 7 augustus

We breken vroeg op voor onze reisdag naar Vancouver Island. Na een busrit naar Calgary airport vliegen we naar Cambell River. We zijn aan de oostkant van het eiland beland.

13 | donderdag 8 augustus

Naar start trekking Nootka Trail met watervliegtuig.

14 | vrijdag 9 augustus

15 | zaterdag 10 augustus

Kamperenop de Nootka trail

16 | zondag 11 augustus

17 | maandag 12 augustus

Kamperen op de Nootka trail

18 | dinsdag 13 augustus

19 | woensdag 14 augustus

Met een boot terug naar Gold River vanwaar we door gaan naar Cambell River. We sluiten de reisdag af met een vlucht naar Vancouver.

Overnachten in Vancouver University Campus

20 | donderdag 15 augustus

Bezoek aan Vancouver.

21 | vrijdag 16 augustus

Vrije ochtend in Vancouver. Transfer naar vliegveld en terugvlucht.

22 | zaterdag 17 augustus

Aankomst NL

Link naar een kaart van de Nootka Trail op Vancouver Island:

Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com

Bergwandelen.com

Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com