Herfstkleurenreis vanuit Alpe Devero

Dagwandelingen door de verkleurende bergen aan de zonnige zuidrand van de Alpen

Ten zuidoosten van de Simplonpas is het Val Devero een Italiaanse enclave op Zwitsers grondgebied in het zuiden van Ticino. Aan het einde van de weg nestelt zich de Alpe Devero op 1650 m. Het ligt in het regionale natuurpark Parco naturale dell’Alpe Veglia e dell’Alpe Devero en is omgeven door prachtige lariksbossen en imposante bergtoppen. We kwamen hier toevallig een keer uit en dachten gelijk: ‘wauw’ wat een heerlijke plek is dit voor een standplaatsreis, dit is het pure bergleven en een eldorado voor wandelaars! We hebben gekozen voor de herfst omdat Alpe Devero aan de zonnige zuidrand van de Alpen ligt en de kleurenpracht dan spectaculair is.

In deze periode van het jaar zijn de kleuren in de bergen heel intens. We lopen door meerdere vegetatie-zones en zijn getuige van de metamorfose van de bomen en planten richting de winterperiode. ’s Ochtends kan het best fris zijn maar overdag is het goed mogelijk dat je in t-shirt in het zonnetje geniet van de prachtige bergen om ons heen. We lopen vanuit onze herberg tochten in alle windrichtingen, een enkele dag gaan we een kort stukje met eigen vervoer naar het beginpunt.

Voor wie

Deze reis wordt voor jou een ultieme week bergwandelen als je geniet van actieve vakantie, met veel buiten zijn en verrassende ‘wauw’-momenten tijdens de dagtochten. Overdag kan het aangenaam warm zijn en de nachten zijn heerlijk bergfris voor een goede nachtrust. We lopen met een lichte dagrugzak. Ben je nieuwsgierig aangelegd? Onze gids deelt onderweg graag zijn kennis over de omgeving, bergen en wat jij maar wilt weten!

Het verblijf

We verblijven de hele week in de knusse en authentieke herberg Casa Fontana. Rosy en Bruno hebben dit 100 jaar oude huis helemaal gerestaureerd en omgetoverd in een herberg met restaurant met 5 kamers. Het eten is er heerlijk en we slapen in prachtig opgeknapte slaapkamers voor 2-4 personen met eigen sanitair. Het actief genieten van de wandelingen buiten in de natuur wordt gecombineerd met ontspannen in de herberg.

Programma

Elke dag maken we een wandeltocht in de prachtige bergwereld van Alpe Devero en genieten we van de schitterende vergezichten over de Zuidelijke Alpen. We hebben volop keuze uit routes, van licht tot zwaar en van kort tot lang, het merendeel van de wandelingen start bij de voordeur van de herberg. De gids beslist ter plekke op basis van de weersvoorspelling, ervaring, conditie en interesse van de groep welke route die dag het meest geschikt is. Onderstaand voorbeeldprogramma geeft een indicatie van wat er mogelijk is.

Reken elke dag op 4-6 uur wandelen met een gemiddelde lengte van 13 km en zo’n 750m stijgen en dalen

zaterdag | Reisdag

Heenreis van Nederland naar Alpe Devero. Tijdens het diner in Casa Fontana maken we kennis met elkaar en na afloop nemen we onder het genot van de drankje de komende wandelweek door.

zondag | Lago di Devero, het dal verkennen

We stappen de deur uit en zetten ‘het grote genieten’ aan. Onze eerste wandeling is een rustige inloopwandeling waarin we het dal  boven Alpe Devero verkennen. We lopen langs Lago di Devero zo de kom achteraan het dal in en stijgen naar Lago Pianboglio, waar we een mooie lunchplek met uitzicht zoeken.  Via de andere oever lopen we terug naar Casa Fontana.

maandag | De huistop, Monte Cazzola

Elk dal heeft een huistop, hier is het de relatief bescheiden Monte Cazzola (2330m). Via het kerkje lopen we naar de start van de wandeling. Door het bos stijgen we naar het gehucht Curt du Vel, halverwege de klim, waarna we over almen verder naar Monte Cazzola klimmen. Vanaf de top hebben we een compleet 360 graden overzicht over Alpe Devero en de wandelingen die we deze week maken! Via een andere route keren we weer terug naar Casa Fontana. Natuurlijk staat ook vandaag ‘thuis’ in de herberg alles weer voor ons klaar: wat een vakantie!

dinsdag | Het verzonken dorp Lago di Agaro

We starten de dag met een korte transfer naar Goglio, waar de wandeling naar Lago di Agaro begint. Over mooie paden lopen we naar het in de jaren 30 aangelegde stuwmeer. Het stuwmeer is vernoemd naar het dorp Agaro dat door de aanleg van het stuwmeer onder water kwam te liggen. Agaro telde op dat moment circa 100 inwoners en bestond al zo’n 700 jaar. Zoals meerdere dorpen in deze streek was het gesticht door de Walser, die de kunst verstonden om tot dan toe onherbergzame dalen vruchtbaar te maken. Vanaf het meer stijgen we nog een stukje om vervolgens over de bergen terug naar Alpe Devero te lopen.

woensdag | Val di Buscagna, op de grens met Zwitserland

Val di Buscagna is een langgerekt stil dal op de grens met Zwitserland. Na een rustige aanloop door het bos en over de almen komen we bij het laatste herdershutje uit. Vanaf hier hebben we meerdere opties om hoger in het imposante berglandschap te komen. We kunnen bijvoorbeeld rustig verder stijgen door het dal tot de Orogna pas of we kiezen voor de pittige klim naar het bivakhutje op de grens met Zwitserland.

donderdag | De stille bergkam ten oosten van Alpe Devero

Vandaag verkennen we de weinig bezochte bergen ten oosten van Alpe Devero. Een schitterende rondwandeling vanuit de herberg naar het hoog gelegen bergmeer Lago di Pojala in het niemandsland tussen de passen Passo Pojala en Bocchetta di Scarpia die we beiden over moeten oversteken.

vrijdag | De rode bergen op de grens met Zwitserland

Onze laatste wandeling is een mooie sluitstuk van onze prachtige wandelweek. We klimmen naar de rode bergen rondom Passo di Rosso en Passo di Crampiolo op de grens met Zwitserland, met 2500m letterlijk het hoogste punt van onze wandelreis in Alpe Devero. Genietend gaat de afdaling via Alpe di Valdeserta weer verrassend snel en langs de oevers van Lago di Devero lopen we terug naar Casa Fontana, waar we nog een laatste avond genieten van de gastvrijheid van Rosy en Bruno.

zaterdag | Reisdag

Na het ontbijt nemen we afscheid van Alpe Devero en gaan we weer terug richting Nederland.

Informatie heen- en terugreis

Je kunt met elkaar in de auto makkelijk naar Alpe Devero rijden. We stimuleren carpoolen! Vanuit Utrecht is het 950 kilometer. De meest gebruikelijke en snelste route is via Martigny en Brig, waar je dan kunt kiezen voor de autotrein die je door de tunnel naar Italië brengt of zelf over de Simplon pas naar Italië rijden. Kom je liever met openbaar vervoer dan reis je met de trein naar Domodossola en van daaruit met de bus naar Baceno. De bergbus naar Alpe Devero (circa 10 km) rijdt onregelmatig en sluit niet altijd aan, in dat geval neem je samen met de andere treinreizigers een taxi of iemand haalt je op. In de app groep kun je met de andere deelnemers reisafspraken maken.