Ruta de Pedra en Sec, het andere Mallorca

Trektocht door het stille bergland van de Serra de Tramuntana

Het noordwesten van Mallorca is een onverwacht stukje natuurschoon. Door het grillige kalksteengebergte en de ruige kustlijn kent dit deel van het eiland geen massatoerisme. De Serra Tramuntana is een ruig kustgebergte met spectaculaire uitzichten, groene dalen, schilderachtige plaatsjes, uitgestrekte sinaasappel- en olijfboomgaarden, en kleine baaitjes met kiezelstranden.

Het gebied ligt niet ver van de hoofdstad Palma, maar toch komen hier alleen liefhebbers van de Mallorcaanse natuur en cultuur.  Tal van wandelpaden doorkruisen het kustgebied en de Serra de Tramuntana en maken het aantrekkelijk voor ons wandelaars. De paden variëren van groene bospaden, oude ruiterpaden, ‘geplaveide’ pelgrimspaden tot ruige bergpaden. Bovendien staan in het voorjaar de weiden vol bloemen en bloeien de amandelbomen volop. Gecombineerd met het heerlijke wandelweer in het voorjaar wordt dat een week lang genieten!

Waar

Mallorca, dat is toch een druk Spaans vakantie eiland voor de kust van Catalonië? Ja en nee! Rondom de populaire kustplaatsen wel, maar in de bergen op het eiland kun je uren en uren wandelen zonder ander mensen tegen te komen. Door het het stille bergland van de Serra de Tramuntana loopt de Ruta de Pedra en Sec (de route van de droge stenen). Deze route vormt de basis voor onze tocht, maar regelmatig wijken we van de route af als we een leukere variant weten 😉 Onderweg genieten we van de prachtige bossen, ruige bergen en de vergezichten over de Middellandse Zee! We overnachten onderweg in hotels, bemande hutten en zelfs een klooster.

Voor wie

Deze trektocht is geschikt voor iedereen die fit is en van wandelen houdt. Bergwandelervaring is niet noodzakelijk, maar je beschikt over voldoende conditie om 6 uur in de bergen te wandelen. Doordat we slapen en eten in hotels en hutten blijft het gewicht van de rugzak beperkt tot 6 à 7 kg. Bekijk de paklijst, zodat je weet wat je nodig hebt.

Over het verblijf

De overnachtingsplekken zijn heel divers. Het varieert van hut tot hotel (en alles wat daar tussenin zit), van primitief tot comfortabel, van klein tot middelgroot en van midden in de natuur tot midden in de stad. Meestal slapen we op 2-persoonskamers met eigen badkamer, maar soms ook op 3-persoons kamers en in de berghut zelfs op een slaapzaal met gedeelde faciliteiten.

Over de maaltijden

Doordat de overnachtingsplekken heel divers zijn en niet altijd maaltijden aanbieden hebben we er voor gekozen om bij deze reis alleen het ontbijt vooraf vast te leggen. ‘s Avonds kiezen we ter plekke een leuk restaurant in het plaatsje zelf uit, op die manier kunnen we volop genieten van de Spaanse eetcultuur! Voor de picknick onderweg doen we gezamenlijk inkopen bij het winkeltje om de hoek. Je tussendoortjes zoals mueslirepen kun je het beste vanuit Nederland meenemen. Alleen in de berghut en het klooster hebben we wel alle maaltijden vooraf geregeld omdat daar geen andere keus is.

Programma

zaterdag | Aankomst op Mallorca

Heenreis naar Valldemossa, een bergdorp op een half uur rijden van Palma de Mallorca. Tijdens het diner in ons hotel voor de eerste twee nachten maken we kennis met elkaar en na afloop nemen we onder het genot van de drankje de komende wandelweek door.

Overnachting in Valldemossa op 400 meter hoogte

zondag | De eerste uitzichtpunten

We trappen de wandelweek af met een prachtige afwisselende rondwandeling in de bergen rondom Valldemossa, door bossen, bovenlangs steile rotswanden en langs indrukwekkende uitzichtpunten (mirador) op de noordwestkust van Mallorca.

500 meter stijgen en dalen en 12 km in 4-5 uur lopen

maandag | Over de eerste bergrug

De start van onze trektocht door de Serra de Tramuntana! Na een start door het bos lopen we over de Cami de s’Archiduc, een ‘droge stenen’ pad dat een aartshertog eind 19e eeuw heeft laten aanleggen. Hij wilde zich gemakkelijk over de bergrug kunnen verplaatsen om te genieten van de schitterende vergezichten over de noordwestelijke kustlijn van Mallorca. Eenmaal over de bergrug heen dalen we af door het bos. Over verwilderde terrassen met olijfbomen bereiken we Deià, een prachtig gelegen kunstenaarsdorp omringd door een amfitheater van bergen. Liefhebber van de zee kunnen nog doorlopen naar Cala de Deià voor een duik in de baai aan de Middellandse Zee.

Overnachting in Deià op 200 meter hoogte
550 meter stijgen, 750 meter dalen en 13 km in 5 uur lopen

dinsdag | Langs de ruige kust

Vandaag volgen we een eigen variant van de Ruta de Pedra en Sec.  Het eerste deel van de wandeling volgen we een smal pad direct langs de ruige kustlijn. Vervolgens steken we door mediterrane bossen de heuvels over. Eenmaal boven negeren we de afslag naar Port de Sóller en dalen we door de sinaasappelboomgaarden af naar Sóller. Sóller zelf is een levendig oud stadje en met het historisch treintje ben je ook zo in haventje aan zee, Port de Sóller. Dat is een gezellige kustplaats met een smal strand, boulevard en volop terrasjes om te ontspannen na een dagje wandelen.

Overnachting in Sóller op 50 meter hoogte
350 meter stijgen, 500 meter dalen en 12 km in 4-5 uur lopen

woensdag | De koningsetappe

De etappe van vandaag volgt de oude pelgrimsweg die ooit Sóller met het klooster in Lluc verbond. Het is de langste en zwaarste, maar ook één van de mooiste etappes van deze week! Gelukkig zijn er wat mogelijkheden om de etappe in te korten of zelfs te halveren, waarbij (een deel van) de groep een stuk met de bus doet. Ter plekke kijken we welke optie het meest geschikt is.
Vanaf Biniaraix stijgen we door een ruige kloof diep de Serra de Tramuntana, helemaal naar Coll de L’Ofre (879m), waar we een fantastisch uitzicht over Sòller en de Middellandse Zee hebben. Aan de andere kant van de pas kijken we op tegen de Puig Major, met 1.436 meter de hoogste berg van Mallorca, met op de voorgrond het turquoise Cúber meer. We dalen geleidelijk af naar het Cúber meer. Hier loopt de Ruta de Pedra en Sec met een grote bocht geleidelijk om de Puig Des Tossals Verds heen. Wij kiezen voor de avontuurlijkere variant naar Refugi Tossals Verds, via Coll dell Portellet.

Overnachting Refugi Tossals Verds op 525 meter hoogte
100-950 meter stijgen, 400-500 meter dalen en 15-19 km in 4 -8 uur lopen

donderdag | Over de oude pelgrimsweg naar het klooster

Na het ontbijt in de hut vervolgen we onze weg over de oude pelgrimsroute. Door een dicht steeneiken bos beginnen we aan de klim, eerst nog pittig maar eenmaal boven de boomgrens wordt het pad minder steil en kunnen we volop genieten van het spectaculaire uitzicht over het eiland. Op Coll des Prats (1250m) genieten we van een welverdiende pauze en als we zin hebben beklimmen we ook nog de Puig de Massanella, met  1364 meter één van de hoogste toppen van Mallorca. Na een laatste blik rondom over Mallorca volgt de afdaling over het gerestaureerde natuurstenen pad naar Lluc. We overnachten hier in het prachtige middeleeuwse klooster en hebben dus alle tijd om het pelgrimsoord Lluc te bekijken, met o.a het beeld van de Zwarte Madonna (patroonheilige van Mallorca) en de botanische tuin.

Overnachting in het klooster van Lluc op 550 meter hoogte
725 meter stijgen, 700 meter dalen en 14 km in 5-6 uur lopen

vrijdag | Uitlopen richting de kust

Op de laatste wandeldag lopen we uit richting de kust. Maar een nog een korte klim naar onze laatste mirador op circa 700m hoogte, vanwaar we terug kunnen kijken of de route van gisteren en Lluc. We blijven nog even op hoogte, maar daarna gaan we toch echt afdalen naar het eindpunt van onze trektocht. Pollença is een levendig plaatsje met een groot plein waar we ‘s avonds op een terras heerlijk tapas kunnen eten, wat een prachtige afsluiter. Tegen zonsondergang beklimmen we nog even de trap naar het kerkje bovenop voor een laatste blik op de Serra de Tramuntana en de Middellandse Zee.

Overnachting in Pollença op 100 meter hoogte
300 meter stijgen, 750 meter dalen en 18 km in 5-6 uur lopen

zaterdag | Het laatste Spaanse ontbijt

Na een laatste gezamenlijk Spaans ontbijt is het tijd voor de terugreis naar Nederland. Gelukkig hebben we nog de herinneringen aan een prachtige wandelweek op dit heerlijke wandeleiland!

Heen- en terugreis

Het voordeel van Mallorca is dat het ook een populair vakantie eiland is en dus zijn er volop keuzemogelijkheden qua vluchten vanuit Nederland, België en de Duitse grensstreek. Indien gewenst kunnen wij de vlucht ook regelen. De transfers van en naar het vliegveld op de eerste dag (30-60 minuten) en laatste dag (60-90 minuten) zijn goed met het openbaar vervoer te doen. Met meerdere medereizigers een taxi(busje) boeken is op Mallorca ook eenvoudig te regelen.