Herfstwandelingen met uitzicht op de Gran Paradiso

Dagwandelingen in het herfstdecor van het boek en de film “De acht bergen”

Op de grens met Frankrijk en Zwitserland ligt aan de zonnige zuidrand van de Alpen hoofdkam de autonome Italiaanse regio Aosta. Omgeven door vele vierduizenders zoals de Mont Blanc, de Monte Rosa, de Matterhorn en de Gran Paradiso (de hoogste berg die geheel in Italië is gelegen) vormen de Aosta vallei en haar zijdalen een schitterend wandelgebied. Het was niet voor niets ook het decor van de verfilmde besteller van Paolo Cognetti “De acht bergen”, over de levenslange vriendschap tussen 2 jongens die samen een passie voor de bergen delen.

In deze periode van het jaar zijn de kleuren in de bergen heel intens. We lopen door meerdere vegetatie-zones en zijn getuige van de metamorfose van de bomen en planten richting de winterperiode. ’s Ochtends kan het best fris zijn maar overdag is het goed mogelijk dat je in t-shirt in het zonnetje geniet van de prachtige bergen om ons heen. Een paar wandelingen beginnen bij het hotel, op de andere dagen rijden we met eigen vervoer naar het beginpunt om de andere mooie zijdalen van de Aosta vallei te verkennen.

Voor wie

Deze reis wordt voor jou een ultieme week bergwandelen als je geniet van actieve vakantie, met veel buiten zijn en verrassende ‘wauw’-momenten tijdens de dagtochten. Overdag kan het aangenaam warm zijn en de nachten zijn heerlijk bergfris voor een goede nachtrust. We lopen met een lichte dagrugzak. Ben je nieuwsgierig aangelegd? Onze gids deelt onderweg graag zijn kennis over de omgeving, bergen en wat jij maar wilt weten!

Het verblijf

We verblijven de hele week in een gezellig en comfortabel familiehotel, hoog gelegen op de zonnige zuidhellingen boven Saint-Pierre. Vlak achter het hotel bevindt zich een natuurlijk balkon vanwaar 150 km aan bergen te bewonderen zijn, waaronder uiteraard de Gran Paradiso! Na afloop van de wandelingen kunnen we in hotel lekker ontspannen nagenieten. Elke avond wordt het diner geserveerd in het restaurant met de gezellige open haard en ‘s nachts is het goed slapen in de comfortabele slaapkamers met eigen sanitair.

Programma

Elke dag maken we een wandeltocht in de prachtige bergwereld rondom Aosta en genieten we van de schitterende vergezichten over de Alpen. En als je een dagje niet wilt wandelen, dan is een bezoek aan Aosta met zijn Romeinse historie zeker de moeite waard. We hebben volop keuze uit routes, van licht tot zwaar, van kort tot lang en direct vanuit het hotel of elders in de Aosta vallei. De gids beslist ter plekke op basis van de weersvoorspelling, ervaring, conditie en interesse van de groep welke route die dag het meest geschikt is. Onderstaand voorbeeldprogramma geeft een indicatie van wat er mogelijk is.

Reken elke dag op 4-8 uur wandelen met een gemiddelde lengte van 15 km en zo’n 800m stijgen en dalen

zaterdag | Reisdag

Heenreis van Nederland naar Saint-Pierre in de Aosta vallei. Tijdens het diner in het hotel maken we kennis met elkaar en na afloop nemen we onder het genot van de drankje de komende wandelweek door.

zondag | Zie, voel, hoor en proef de bergen

We stappen de deur uit en zetten ‘het grote genieten’ aan. Onze eerste wandeling brengt ons door het bos naar Rifugio Mont Fallère, schitterend gelegen op 2400m in de alpenweiden rondom Les Crottes. De eigenaar van de hut is een kunstenaar die prachtige houten beelden maakt. Onderweg naar boven zijn we er al wat tegengekomen, maar hierboven is het een compleet openlucht museum!
Rondom de hut is het goed vertoeven, maar als we zin hebben volgen we de beeldenroute nog een uurtje verder tot Col Fenêtre op 2730m.

maandag | Onze eerste uitzichttop

Vandaag verkennen we het naastgelegen zijdal. Vanuit Thouraz klimmen we door bossen naar Pointe Chaligne (2607m). Zelfs op deze eenvoudige wandelberg staat een topkruis, we zijn per slot van rekening in Italië. Vanaf de top hebben we een schitterend 360 graden uitzicht op de bergen en dalen om ons heen! Voor de terugweg naar beneden nemen we een andere route die ons over de almweides terug brengt naar onze auto’s bij Thouraz.

dinsdag | De huistop

Elk dal heeft een huistop, hier is het de drieduizender Mont Fallère met op de top geen kruis maar een Madonnabeeld. Wij maken een mooie rondwandeling door bossen en over almen naar Lago Fallère (2450m), het meer onderaan de berg. Heel misschien beklimmen we de berg ook nog, maar alleen als de omstandigheden goed zijn èn iedereen het ziet zitten want het zijn wel 600 extra hoogtemeters! Natuurlijk staat ook vandaag ‘thuis’ in het hotel alles weer voor ons klaar: wat een vakantie!

woensdag | Steenbokken, gemzen en marmotten

Hoog tijd om het Nationaal Park Gran Paradiso aan de overkant van het Aosta dal te verkennen. Niet alleen is het daar erg mooi door het uitzicht op de gletsjers, maar we hebben in dat dal ook een grote kans om steenbokken, gemzen en marmotten tegen te komen!
Vanuit Valnontey in het Cognedal maken we een prachtige rondwandeling naar Rifugio Vittorio Sella op 2588m. Deze comfortabele en schitterend gelegen berghut is ooit ontstaan als jachthut van koning Vittorio Emanuele II die er zijn koninklijk jachtdomein had.

donderdag | Richting Zwitserland

Valpelline, op de grens met Zwitserland, is een van de mooiere en rustigere zijdalen van het Aostadal. Het dal kent vele berg- en bivakhutten die een mooie bestemming voor een dagwandeling vormen. Wij kiezen voor een wandeling met zowel een berghut als een bivakhut. We lopen eerst door het bos en een oude morenkam naar de prachtig gelegen Rifugio Crête Sèche (2389m). Vanaf de hut kunnen we nog een uitstapje maken naar Bivacco Spataro (2615m). Deze kleine en spartaanse 9-persoons bivakhut ligt als een adelaarsnest bovenop een rotsbobbel.

vrijdag | De laatste wandeling met uitzicht op de Gran Paradiso

Onze laatste wandeling is weer in het Nationaal Park Gran Paradiso. Deze keer een rondwandeling in Valsavarenche, het toegangsdal tot de Gran Paradiso. Wij lopen echter op de andere helling van het dal, zodat we de hele tocht een schitterend uitzicht hebben op het Grand Paradiso massief met zijn vele toppen en gletsjers. Het is flink klimmen naar het hoogste punt van de dag, de Grand Collet op 2832m, maar we worden beloond met een prachtig uitzicht op de Gran Paradiso en de gletsjers daaronder. Genietend gaat de afdaling weer verrassend snel en voldaan stappen we in de auto op weg naar al weer de laatste avond in de Aosta vallei.

zaterdag | Reisdag

Na het ontbijt nemen we afscheid van de Aosta vallei en gaan we weer terug richting Nederland.

Informatie heen- en terugreis

Vanuit Utrecht is het een kleine 1.000 kilometer rijden naar Aosta. We stimuleren carpoolen! Kom je liever met het openbaar vervoer dan kun je met de trein naar Martigny in Zwitserland reizen. Vanaf daar kun je mogelijk met een medereiziger carpoolen naar Aosta of voor een paar euro een lift zoeken met Blablacar. Lekker ontspannen reizen en ontzorgd de vakantie al in Nederland beginnen.