Rugzaktrektocht in de ‘Indian Summer’ van Canada

Rugzaktrektocht in de herfst op Vancouver Island en in de Rocky Mountains

De ‘Indian Summer’ op z’n mooist! We trekken de ruige Rocky Mountains in over een onbekende trail. Bloemen, struiken en planten zijn aan hun volgende cyclus begonnen, afstervende bladeren kleuren de bergwanden, bossen en uitgestrekte velden in prachtige weelde. In de Rockies is alles groot! We maken eerst een paar indrukwekkende dagtochten bij Lake O’Hara en daarna een tocht over de weinig begaande Rockwal-trail van 5 dagen en zijn volledig ‘in de natuur’. De larixen worden geel en het strijklicht geeft nog een extraatje. Natuurlijk zie je ook dat de gletsjermeren daar allemaal een andere kleur hebben! Weet jij waardoor? De Nootka Island Trail op Vancouver-island is een must-do voor elke wandelaar: de Pacific beukt op de sub-tropische kustlijn met haar enorme bomen en grillige rotsen. Vanuit ons kamp zien we de walvissen en orca’s capriolen maken in de golven terwijl in de verte de hoorn klinkt om de scheepvaart te waarschuwen. En vanaf half september is de kans groot hier geen andere ziel tegen te komen. Vanuit ons kamp zien we de walvissen en orca’s capriolen maken in de golven terwijl in de verte de hoorn klinkt om de scheepvaart te waarschuwen. Op een houtvuurtje van ‘driftwood’ bakken we een zalm en poffen een aardappel terwijl we de ‘son in de see sien sakken’ 🙂

Het complete programma van deze unieke 3-weekse rugzaktrektocht zijn we zo bijzonder mogelijk aan het maken voor je. Op Vancouver-Island en in de Rockies mogen we, in verband met de bescherming van de gebeiden, maximaal met 10 mensen in een groep lopen en kamperen. Mocht je mee willen dan wijzen wij je er graag op dat er beperkt plaats is. Als je vragen hebt, een optie wilt hebben op een plek in de groep of anderszins contact wilt hebben, staan wij je graag te woord. Neem contact met ons op en we zoeken samen naar een antwoord of aanvulling op je vraag of wens.

Programma

1 | zaterdag 7 september

Met een directe vlucht vanuit Amsterdam naar Calgary start deze unieke reis in Canada. We komen op tijd aan en hebben daarom nog tijd om de ‘Bear necessaties’ in te slaan en door te rijden naar Banff National park. Rond ‘dinnertime’ zetten we onze tenten op en … 24 uur nadat je thuis bent weggegaan, sta je midden in de overweldigende natuur van de Canadese Rockies!

Overnachting op camping Lake Louise, Banff National Park

2 | zondag 8 september

De rit naar Moraine Lake beneemt je de adem. Dit meer is niet voor niets een van de meest gefotografeerde plekken in de Rockies. Snel verlaten we het meer en klimmen we omhoog naar de Sentinel pas (2611mt). Vanaf de pas schittert de Valley of the Ten Peaks onder ons. Wat een uitzicht. Glorieus!!  4 uur lopen, 740mt stijgen en dalen.

3 | maandag 9 september

Bustocht naar Lake O’Hara waar we als eerste onze tenten opzetten op de camping. Hier krijgen we een uitleg over hoe ons te verhouden op deze wilde plek. Maar we voelen urgentie, want er is hier zo veel te doen. En nu we wat hoger zijn, lijkt het nu of de herfstkleuren hier al verder zijn? De paden in Lake O’ Hara zijn ontwikkeld door een Italiaan die los mocht gaan om op de mooiste plekken te komen. Normaliter zijn de paden in de Rockies rechttoe rechtaan. Zoniet hier. Hier heb je de Alpine Circuit, The Ledges en de All Souls Alpine Route. Namen die voor zichzelf spreken. En dan hebben we het nog niet gehad over de sublieme setting van het geheel. We starten met een tocht naar Lake Oesa. Wandelend door naaldbomen staan we snel oog in oog met het Lake O ‘Hara zelf. Wat een setting! Na een eenvoudige klim bereiken we  Lake Oesa. Dit ligt achter in een dal en is een plek waar je nooit weg zou willen. 3 uur lopen, 300 mt stijgen en dalen.

Overnachten op de Lake O’ Hara camping

4 | dinsdag 10 september

Het meer stevige werk staat vandaag op het programma. Na een steile klim bereiken we de Wiwaxy Gap (2530mt). Op een september ochtend kan het hier licht zijn aangevroren, dus voorzichtighied is geboden. Bij de traverse over de Hubert Ledges is concentratie gevraagd. Dat valt niet mee want je staat constant stil en kijkt graag, voor, naast en achter je om de schitterende setting in je op te nemen! We passeren kort weer Lake Oesa wat een sublime pauze plek is. De volgende uitdaging van de Alpine Circuit zijn de Yukness Ledges. De diepte onder ons is gapend, het pad smal en het avontuurlijk gehalte groot. Landschappelijk is het hier zeer indrukwekkend. Door kenners en schrijvers van ‘The opinionated hiking guide’ noemen dit hun favouriete wandeling in de gehele Rockies. Als we voldoende tijd hebben bezoeken we het Opabin Lake voordat we afdalen naar de camping. 6 uur lopen, 950mt stijgen en dalen.

5 | woensdag 11 september

Er kwamen hier bezoekers die zichzelf omschreven als matig enthousiaste wandelaars. Na een bezoek aan Lake O ‘Hara waren ze bekeerd en toegewijde wandelaars geworden. Er zijn bezoekers die het “life changing” noemen. Vandaag starten we met een bezoek aan een rij watervallen boven het meer. Andere highlights van vandaag zijn het Opabin Plateau en de All Souls Alpine Route. Ogen en oren komen we tekort.  Gelouterd wandelen we de camping weer op. 5 1/2 lopen, 850mt stijgen en dalen.

Overnachten op de Lake O’ Hara camping

6 | donderdag 12 september

Vandaag is het zaak om alles op een rijtje te zetten! Waar leggen we onze prioriteit? Gaan we voor een afgelegen meer en een fraai uitzicht punt? Dan lopen we naar Lake McArthur en Odaray Grandview. Of zoeken we meer een stille lange boswandeling? Dan bezoeken we het Duchesnay Basin en Cathedral Prospect. Ongeveer 6 uur lopen, 750mt stijgen en dalen. Na de wandeling pakken we ons boeltje op en gaan we met de bus terug naar de camping bij Lake Louise.

Overnachting op camping Lake Louise, Banff National Park

7 | vrijdag 13 september

We hebben onze voorraden en materialen voor de komende 5 dagen ingepakt en na een korte rit (1 1/2 uur) bereiken we Vermillion Crossing. De trektocht over the Rockwall trail door het Kootenay National Park kan beginnen!  We lopen door heel groen terrein: 15 jaar geleden woedde hier een grote bosbrand en alles is nu herstellende: uniek landschap. Kamperen doen we bij Floe Lake. Onze tenten staan onder de schaduw gevende larixen met uitzicht op de Rockwall. Hier wil je eigenlijk nooit meer weg … zo mooi!  4 uur lopen, 700mt stijgen

Overnachten Floe Lake

8 | zaterdag 14 september

Het dak van de Rockwall is de Numa Pass op 2355mt. Het uitzicht is indrukwekkend.  Toppen ruim boven de 3000mt en de muur die de Rockwall vormt is hier goed te overzien. Een wereld vol glesjers en rotsen. Voor de afwisseling duiken we een heerlijk bos in om uit te komen bij Numa Creek. Kijk hier niet vreemd op als er verse berensporen zijn. 6 uur lopen, 350mt stijgen en 825mt dalen.

Overnachten Numa Creek

9 | zondag 15 september

Vol ambitie starten we aan de klimmen naar de eerst pas van de dag: Tumbling Pass (2210mt). De Rockwall strekt zich voor ons uit. Een rijzige streep vol gletsjers. Het is daar moeilijk afscheid nemen. Snel dalen we af langs Tumbling Creek en we maken ons op voor de volgende pas: de Rockwall Pass. Eerst lopen we over een van de highlights van deze tocht: het Wolverine plateau. Magnifieke bergen boven een weids grasplateau vol wilde bloemen. Je ogen scannen constant alle uithoeken van de hoogweide af om beren of ander wild te spotten. De Rockies op z’n best! En wat doemt daar in onze ooghoek op? Zeker, Helmett Falls. Een parel voor het oog.  8 uur lopen, 1100mt stijgen en 950mt dalen.

Overnachten Helmet Falls

10 | maandag 16 september

In de snoepjeswinkel waar we ons begeven pakken we nog iets lekkers: Helmet Falls. De watervallen zijn op een half uur van de campsite en vallen ruim 350 meter omlaag. Een van de allerhoogste in Canada. In een woord, overweldigend. Dan zetten we de afdaling in door bossen hoog boven Helmet Creek. Bij het kleine Helmet/Ochre kampeerplekje staan we direkt aan de rivier. Bij een kampvuur mijmeren over de indrukwekkende tocht die achter ons ligt. 4 uur lopen, 50mt stijgen en 400mt dalen.

Overnachten Helmet/Ochre

11 | dinsdag 17 september

Rustig maar zeer voldaan lopen we de laatste uren van ons wildernis avontuur omlaag langs de Ochre rivier. Daarbij gaan onze gedachten uit naar lekkere dingen die we kunnen eten en drinken bij onze camping. En natuurlijke een warme douche.  2 1/2 uur lopen, 150mt dalen.

Overnachten op camping Lake Louise, Banff National Park

12 | woensdag 18 september

We breken vroeg op voor onze reisdag naar Vancouver Island. Na een busrit naar Calgary airport vliegen we naar Cambell River. We zijn aan de oostkant van het eiland beland.

13 | donderdag 19 september

Kamperen op de Nootka trail

18 | dinsdag 24 september

19 | woensdag 25 september

Transfer met boot naar Gold River. Met de bus en vliegtuig gaan we door naar Vancouver

Overnachting Vancouver University Campus

Link naar een kaart van de Nootka Trail op Vancouver Island:

Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com

Bergwandelen.com

Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com Rugzaktrektocht over de West Coast Trail en door de Rockeys | Bergwandelen.com