Korte Huttentrektocht Zomer Editie

5-daagse huttentrektocht op de grens van Oostenrijk en Zwitserland

Een laagdrempelige tocht dicht bij Nederland voor wie eens een huttentrektocht wil proberen of gewoon een lang weekend lekker wil wandelen. Vier dagen boven de boomgrens in de bergen geeft je het gevoel dat je er weken uit bent geweest.
Eind juni / begin juli is één van de mooiste periodes om in de Alpen een huttentrektocht te maken. We zijn nog net voor de drukte van het hoogseizoen en de bloemen bloeien nog volop. En meestal is de sneeuw die er nog ligt voldoende om het wandelen extra leuk te maken, maar ook weer niet zo veel dat we geen wandeltoppen kunnen beklimmen!

Waar

We ‘struinen’ vier dagen op de grens van Oostenrijk Zwitserland en verblijven onderweg in prettige hutten. Het bijzondere van deze reis is dat we vooral op en boven de boomgrens wandelen. Elke dag genieten we in dit verrassende bergmassief van de weidse uitzichten, afwisselend over Oostenrijk en Zwitserland. De weidse uitzichten en de machtige bergtorens rondom laten langdurige indrukken achter. Dichtbij Nederland is deze korte tocht een heerlijke ontspanning zo vlak voor de hoogzomer.

Voor wie

Deze huttentrektocht maakt wandelen in de bergen toegankelijk voor iedereen. Bergwandelervaring is niet vereist. De tocht wordt passend gemaakt naar de wensen en mogelijkheden van de groep. Je beschikt over voldoende conditie om tenminste 5 uur in de bergen te wandelen. Doordat we in hutten eten en slapen blijft het gewicht van de rugzak beperkt tot 5 à 6 kg. Bekijk de paklijst, zodat je weet wat je nodig hebt.

Programma

We hebben elke dag keuze uit meerdere routes. De gids beslist ter plekke op basis van de weersvoorspelling, ervaring en conditie van de groep welke route die dag het beste voor jullie is. Onderstaand voorbeeldprogramma geeft een indicatie van wat er mogelijk is.

dag 1 | Reisdag

Aan het begin van de avond verzamelen we in het hotel in Montafon. Daar is tijd voor kennismaking en onder het genot van een drankje nemen we het programma voor de komende dagen door. Voor degenen die al voor etenstijd aankomen bestaat de mogelijkheid om samen te dineren.

Overnachting in het Montafon dal

dag 2 | Op pad naar de eerste hut

We beginnen rustig en nemen de lift naar het bergstation op 1.900m, het ‘grote genieten’ is begonnen! Vanaf de lift hebben we de keuze uit een korte en lange route naar de eerste hut. Beide routes volgen bergpaden en bieden schitterende uitzichten, maar de lange route maakt meer hoogtemeters en duurt twee maal zo lang. In de comfortabele en moderne Lindauer Hütte genieten we van de mooie omgeving en zijn we al helemaal ondergedompeld in de bergen.

We stijgen 160-460 meter, dalen 300-600 meter en lopen 5-8 kilometer in 2-4 uur
Overnachting in de Lindauer Hütte op 1.740 meter

dag 3 | Over de grens van Oostenrijk en Zwitserland

Vandaag steken we de bergkam en dus ook de grens met Zwitserland over, uitzicht gegarandeerd! Ook nu hebben we weer de keuze uit een korte en een lange route, waarbij de lange route over 2 passen gaat. De liefhebbers kunnen vanuit de knusse Carschina Hütte nog een middagwandeling maken, bijvoorbeeld naar de Carschina See of Partnun. ‘s Avonds genieten we van de ondergaande zon boven Zwitserland.

We stijgen 600-750 meter, dalen 100-250 meter en lopen 5-11,5 kilometer in 3-5 uur
Overnachting in de Carschina Hütte op 2.240 meter

dag 4 | Uitzicht over twee landen

Vandaag ronden we de Sulzfluh en keren we weer terug naar Oostenrijk. Als de omstandigheden goed zijn beklimmen we de Sulzfluh (2.818 meter) zelfs nog! Het is een stevige klim naar de top met als beloning een topkruis met 360 graden uitzicht over Oostenrijk en Zwitserland! Daarna volgt een lange afdaling over de grenskam naar de Tilisuna Hütte net over de grens in Oostenrijk, waar we op het terras onder het genot van een drankje heerlijk bij kunnen komen van de inspannende wandeling.

We stijgen en dalen 800 meter, lopen 9 kilometer in 6 uur
Overnachting in de Tilisuna Hütte op 2.210 meter

dag 5 | Laatste tocht en weer naar terug naar huis

Na alweer de laatste nacht pakken we eerst nog de Mittagsspitze (2170 meter) mee voor een laatste rondje 360 graden uitzicht. Daarna is het alleen nog maar afdalen naar de boomgrens en vervolgens de parkeerplaats in Tschagguns. Rond de middag rijden we weer terug naar Nederland.