Korte Huttentrektocht Nazomer Editie

5-daagse huttentrektocht op de grens van Oostenrijk en Zwitserland

Een laagdrempelige tocht dicht bij Nederland voor wie eens een huttentrektocht wil proberen of gewoon een lang weekend lekker wil wandelen. Vier dagen boven de boomgrens in de bergen geeft je het gevoel dat je er weken uit bent geweest.
De eerste helft van september is een hele mooie periode om in de Alpen een huttentrektocht te maken. De drukte van het hoogseizoen is voorbij, de kleuren veranderen, het is vaak nog lekker wandelweer en er ligt geen of weinig sneeuw zodat we de wandeltoppen kunnen beklimmen!

Waar

We ‘struinen’ vier dagen op de grens van Oostenrijk Zwitserland en verblijven onderweg in prettige hutten. Het bijzondere van deze reis is dat we vooral op en boven de boomgrens wandelen. Elke dag genieten we in dit verrassende bergmassief van de weidse uitzichten, afwisselend over Oostenrijk en Zwitserland. De weidse uitzichten en de machtige bergtorens rondom laten langdurige indrukken achter. Dichtbij Nederland is deze korte tocht een heerlijke verlenging van de zomer.

Voor wie

Deze huttentrektocht maakt wandelen in de bergen toegankelijk voor iedereen met een goede conditie. Bergwandelervaring is handig, maar niet vereist. De tocht wordt passend gemaakt naar de wensen en mogelijkheden van de groep. Je beschikt over voldoende conditie om tenminste 6 uur in de bergen te wandelen. Doordat we in hutten eten en slapen blijft het gewicht van de rugzak beperkt tot 5 à 6 kg. Bekijk de paklijst, zodat je weet wat je nodig hebt.

Programma

We hebben elke dag keuze uit meerdere routes. De gids beslist ter plekke op basis van de weersvoorspelling, ervaring en conditie van de groep welke route die dag het beste voor jullie is. Onderstaand voorbeeldprogramma geeft een indicatie van wat er mogelijk is.

dag 1 | Reisdag

Aan het begin van de avond verzamelen we in het hotel in de buurt van Bludenz. Daar is tijd voor kennismaking en onder het genot van een drankje nemen we het programma voor de komende dagen door. Voor degenen die al voor etenstijd aankomen bestaat de mogelijkheid om samen te dineren.

Overnachting in de buurt van Bludenz

dag 2 | Op pad naar de eerste berghut

Vroeg in de middag komen we aan in Brand, waar we onze auto’s parkeren en de lift naar het bergstation op 2.000m nemen. Het ‘grote genieten’ is begonnen! Vanaf de Lünersee lopen we over een bergpaadje met schitterend uitzicht naar de eerste pas van de tocht, het Saulajoch. Op dit brede zadel genieten we na van de eerste klim en als de tijd en omstandigheden het toelaten kunnen we ook nog de Salaukopf beklimmen voor een nog weidser uitzicht. Vanaf de pas dalen we over beboste hellingen en almen af naar onze eerste overnachtingsplek, de Heinrich-Hueter Hütte. In deze gemoedelijke hut genieten we van de mooie omgeving en zijn we al helemaal ondergedompeld in de bergen!

We stijgen 100-550 meter, dalen 250-700 meter en lopen 5-7 kilometer in 2,5-4,5 uur
Overnachting in de Heinrich-Hueter Hütte op 1.766 meter

dag 3 | Wandelen over de grens van Zwitserland en Oostenrijk

Vandaag steken we de bergkam en dus ook de grens met Zwitserland over, uitzicht gegarandeerd! Eerst lopen we via een andere route terug naar de Lünersee, waar we kiezen via welke pas we de bergkam van de Rätikon oversteken. Na de afdaling lopen we over een mooi hoogtepad naar de gezellige Schesaplana Hütte. ‘s Avonds genieten we van de ondergaande zon boven Zwitserland.

We stijgen 850-1000 meter, dalen 650-800 meter en lopen 15 kilometer in 5,5-6,5 uur
Overnachting in de Schesaplana Hütte op 1.908 meter

dag 4 | Prachtig uitzicht over Oostenrijk en Zwitserland

Vandaag keren we weer terug naar Oostenrijk. Als de omstandigheden goed zijn beklimmen we de Schesaplana (2.965 meter)! Het is een stevige klim, maar de beloning is een topkruis met 360 graden uitzicht over Oostenrijk en Zwitserland! Daarna volgt een afdaling naar de Totalhütte, waar we op het terras onder het genot van een drankje heerlijk bij kunnen komen van de inspannende wandeling.

We stijgen 1.050 meter, dalen 600 meter en lopen 9 kilometer in 6 uur
Overnachting in de Totalphütte op 2.385 meter

dag 5 | Reisdag met mooi herinneringen

Na alweer de laatste nacht dalen we af naar de Lünersee en lopen terug naar het bergstation waar onze trektocht 3 dagen eerder begon. Daarna is het nog een mooie afdaling naar parkeerplaats waar de auto’s staan. In het dorp nemen we onder het genot van een drankje afscheid van elkaar en rond de middag rijden we weer terug naar Nederland.